جمعه, ۱۵ تیر ۱۴۰۳

کشاورز نمونه کشوری: زبان درختان را دریابیم و شُش های زمین را حفظ و احیا کنیم

 

 

کاج پرس - 09/ 11/ 1400

در گوشه گوشه سرزمین پهناور ایران در اقلیم های متفاوت کشاورزانی هستند که با خلاقیت و ابتکار و در سایه تعامل و همفکری با مروجان دلسوز به رکوردهایی دست می یابند که در نوع خود بی نظیرند. یکی از این کشاورزان نمونه و برتر، عباس مهرپور ماسوله یکی از فرزندان ایران و سرزمین گیلان است که با 21 سال فعالیت خستگی ناپذیر در عرصه طیور، توامان با خلاقیت و ابتکار خود در سطح 50 هکتار به زراعت چوب و صنوبر کاری پرداخته و با تمرکز در سطح 11 هکتار مزرعه ناژویان شهرستان صومعه سرا به عنوان صنوبرکار نمونه کشوری سال 99 برگزیده شده است.

 

رمز و راز موفقیت صنوبرکار نمونه کشوری سال 1399

مهرپور، کشاورز نمونه کشوری در سال 1399، در رابطه با رمز موفقیت خود به عنوان یک کشاورز برتر به خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) می گوید: در رابطه با احداث مزرعه صنوبرکاری در سال 1399 نمونه کشوری شدم زیرا با جمع بندی تجارب 20 ساله خود و به کارگیری دقیق آنها در عرصه صنوبرکاری صنعتی و در کنار آن مطالعه در این عرصه برای دست یابی به یک رکورد برتر ابتدا به زیرسـاخت ها توجه کردم و با رعایت اصول به زراعی و احداث جاده برای دســـترسی آسان، زه کشی اصلی و فرعی و احداث سامانه آبیاری قطره ای همچنین فنس کشی و محدود سازی کل مزرعه کار را آغاز کردم.

مهندس عباس مهرپور که سالیان متمادی در عرصه صنعت مرغداری نیز فعالیت داشته و با تجهیز مزرعه مرغداری خود به مدرن ترین ماشین آلات پیشرفته همطراز با واحدهای مرغداری آلمان، یکی از مرغداران موفق و پیشرو بوده است، در عرصه صنعت چوب نیز با کشت ابتکاری محصولات جالیزی در کنار پایه کاری صنوبر، کارنامه درخشانی را رقم زده است.

 

 

 

رعایت اصول علمی و مشورت با متخصصان

مهرپور به خبرنگار ما می گوید: وقتی یک فعالیت کشاورزی اعم از پرورش طیور یا زراعت چوب، طبق اصول علمی و با مشورت متخصصان پایه ریزی شود حتما موفق خواهد شد. لذا در عرصه صنوبرکاری بر تولید و پرورش قلمه صنوبر همراه با درختان صنوبر تا سال سوم متمرکز شدیم.

مهرپور می گوید: در کنار این فعالیت اصولی، به عنوان بخش خصوصی به ایجاد خزانه صنوبر و حفظ ذخایر ژنتیکی صنوبر پرداختیم که نتایج آن می تواند تا 30 سال آینده اثرگذار باشد.

وی افزود: تولید بیش از 80 هزار نهال صنوبر جوان در سال 1398 و تولید 200 هزار نهال در سال زراعی 1399 جزء اهداف راهبردی فعالیت زراعی مزرعه اینجانب بود که علاوه بر یک فعالیت زراعی و تجاری برای کمک به احیاء جنگل که ریه های سرزمین گیلان و کشور به شمار می رود این کار را توسعه دهیم و در مذاکرات انجام شده با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان بر آن هستیم صنوبرکاری را در سطح 150 هکتار دنبال کنیم.

 

احیای جنگل ها وظیفه ملی و همگانی

مهرپور، کشاورز صنوبرکار کشوری در سال 1399 می گوید: با تجارب به دست آمده و در یک تعامل دوسویه میان بخش خصوصی با متخصصان و صاحب نظران دولتی می توان نقش موثری در احیای جنگل های استان گیلان از جمله جنگل ایلخانی داشت و اگر ما به کلان قضیه جنگل ها یعنی شُش های زمین توجه کنیم و احیا و توسعه آنان را در چشم انداز برنامه های خود داشته باشیم؛ بدون شک، ثروت ملی و قابل ملاحظه ای فراهم می شود که همه مردم از آن بهره مند می شوند.

مهندس مهرپور در پاسخ به سوال خبرنگار کاج پرس که چه انگیزه ای موجب شد که شما در این مسیر قرار گرفتید؟ می گوید: پدرم که یادش همیشه گرامی باد، پیمانکار چوب بود، یک روز به عنوان وصیت به اینجانب گفت شغلی در عرصه کشاورزی دنبال کن که چندین برابر چوب هایی که من بریده ام احیاء کنی، گرچه ایشان در چارچوب قوانین و مقررات جنگل ها به شغل پیمانکاری چوب اشتغال داشت ولی چون اهمیت و ارزش جنگل را می دانست این وصیت را به من کرد که نتیجه آن تمرکز اینجانب در کنار سایر فعالیت های کشاورزی به ویژه مرغداری، به احیا جنگل ها و زراعت چوب بود. به همین خاطر تمام فکر و توجه ام این است که در کنار مسئولان مرتبط، علاوه بر آنچه دارم انجام می دهم، در قالب کارگروه های ترکیبی بخش خصوصی و دولتی به احیا جنگل بپردازم.

 

درختان با ما سخن می گویند

مهرپور گفت: اگر در عرصه حیات درختان دقیق شویم آنها با ما سخن می گویند! باید آنچه درختان می گویند را درک کنیم، در این صورت حتما به اهمیت احیاء جنگل ها به عنوان یک راز نهفته در طبیعت پی خواهیم برد.

مهرپور گفت: با انگیزه ای که شرح دادم همچنین برقراری ارتباط با درختان و مطالعه و بررسی و بهره گیری از دانش موجود موفق شدم رکورد یک جوانه از چهار جوانه درخت صنوبر که در یک قلمه (پیکه) قرار دارد را ایجاد کنم و جوانه ای که به اندازه یک دانه برنج می باشد را طی یک دوره پرورش یعنی یک فصل رشد (نزدیک به 9 ماه) به 13 متر ارتفاع و قطر 12 سانتی متر برسانم.

وی افزود: یک خزانه صنوبر اصلاح شده با خلوص 100 درصدی ایجاد کرده ام که به پایان خود نزدیک می شود.

 

باغ 13هزارمتری درخت گلابی وحشی (خورج) بی نظیر در کشور

مهرپور همچنین از ایجاد یک باغ 13 هزار متری به صورت صنعتی با تعداد 420 اصله درخت گلابی وحشی (خوج) که در سطح استان های شمالی کشور با تنوع محصول بی مانند است یاد کرد و گفت: چنین باغی حتی در کل کشور بی نظیر است.

وی یادآور شد: در مزرعه صنوبر صنعتی، کشت محصولات جالیزی را نیز به صورت ادغامی شامل هندوانه، خیار، کدو، گوجه فرنگی، فلفل شیرین، بادمجان و حتی خربزه آزمودم که بسیار سودمند بود، کشت این اقلام در مزرعه صنوبر، کاشت آن را مقرون به صرفه و انگیزه بیشتری برای کشاورزان ایجاد می کند.

مهرپور ماسوله گفت: در کنار تمام فعالیت های کشاورزی نباید فراموش کنیم که درختان و فراتر از آن، جنگل ها شُش های زمین هستند، باید در چارچوب عزمی ملی و همگانی به حفظ آنان توجه و در کنار برنامه های دولتی، راهبرد احیاء جنگل ها را در عمل و نه در حرف و شعار دنبال کنیم؛ هر انسانی در هر گوشه ای از کشور می تواند در این عزم ملی ایفای نقش کند.

 

دریافت لوح تقدیر از دست رییس جمهور

گفتنی است عباس مهرپور ماسوله در سال 1399 جزء معدود کشاورزانی بود که به صورت مستقیم در کنار وزیر جهاد کشاورزی وقت، لوح تقدیر خود را از دست دکتر روحانی رئیس جمهوری دولت دوازدهم دریافت کرد و تقدیرنامه های متعددی نیز چه از سوی وزیر و چه مقامات استانی دریافت کرده است که در این گزارش، تصویر آنان را مشاهده می کنید.

 

 

 

 

 

 

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .