جمعه, ۱۵ تیر ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

جوجه یکروزه از «دو به یک» پرید تا با ارز 4200 تومانی وارد کشور شود!

جوجه یکروزه از «دو به یک» پرید تا با ارز 4200 تومانی وارد کشور شود

دوشنبه ششم اردیبهشت 1400                               13:32

کاج پرس:

بالاخره سیاست های پر نوسان و بی ثبات صنعت مرغداری بعد از جوجه سوزی گسترده و امحاء در گودال ها و چاه های تعبیه شده برای این منظور، این بار چون سلاطین فاتحانه بر تخت واردات بی دردسر ارز 4200 تومانی جلوس کرد تا در مزارع مرغ گوشتی جولان دهد و نگرانی مرغداران بابت خالی شدن واحدهایشان برطرف، گوشت مرغ نیز در بازار مصرف با صف های طویل مردم مواجه نشود.

پیش از این نیز محموله های صادراتی گوشت مرغ از ترکیه و برزیل برای ورود به کشور برنامه ریزی شده بود، خوشبختانه این بار زور وزارت جهاد کشاورزی چربید تا تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه از گروه دو کالایی به گروه یک ارتقا یابد و مشمول ترخیص ارز 4200 تومانی شود.

این راهکارهای موقت و مقطعی، نشانه ای آشکار از سیاست گذاری و برنامه ریزی های نادرست در عرصه تولید و بازرگانی است که نه تنها درمان بیماری مزمن و ریشه دار صنعت مرغداری آفت زده کشور نیستند و فقط می توانند به مثابه مُسکن های موقت باشند بلکه در تاریخ صنعت مرغداری از آنان به عنوان رخدادهای ناگوار و در عین حال درس آموز یاد خواهد شد.

در این ارتباط بیشتر بخوانید:

 ارز واردات جوجه ۴۲۰۰تومانی شد

 جوجه یک روزه در حال پرواز

واکنش شدید معاونت امور دام به قیمت جوجه 5300 تومانی

کاهش نقش تشکل های مرغداران؛ بسترساز نفوذ بیشتر دلالان

با حذف اتحادیه‌ها، بازارگاه؛ میدان جولان واسطه‌ها!

با این همه تمهیدات برای آرامش تولید و بازار از آنجا که سایه شوم ارز 4200 تومانی و نفوذ دلالان در بخش های دولتی بر این نوع کالاهای وارداتی همیشه مسئله ساز بوده است، این نگرانی وجود دارد که جوجه یکروزه با قیمت دولتی به دست مرغداران نرسد و لذا مدیران تشکل ها حتما باید برای توزیع عادلانه ایفای نقش کنند که گرچه مشارکت آنان بدون عارضه نیست، ولی بسیار موثر و کارساز است. البته توزیع چنین کالایی باید به دقت نظارت شود. تاسف بار اینکه در حالیکه این کالا با ارز ارزان دولتی وارد می شود، خبرهایی هست که جوجه یک روزه تولید داخل با قیمتی حدود 17 هزار تومان از مرزهای غربی و شرقی کشور قاچاق می شود و چه بسا این خروج شیرین، شامل همین جوجه های وارداتی نیز بشود!

تصمیم واردات جوجه یک روزه، گرچه راهکار اساسی برای حل مشکلات صنعت مرغداری نیست، اما اگر به خوبی مدیریت و نظارت شود، یک اقدام عاجل و چاره ساز برای خالی نماندن واحدهای گوشتی به شمار می رود. 

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                   

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .