چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳

افزایش بی سابقه و بی ملاحظه قیمت انواع تراکتور و ماشین های کشاورزی

 

 

 

کشاورزی آینده جهان(کاج پرس): در حالی شاهد افزایش ناگهانی قیمت ماشین های کشاورزی آنهم دوبار طی 5 ماه هستیم که درآمد کشاورزان و روستاییان و در واقع مصرف کنندگان این کالا نه تنها افزایشی متناسب با نرخ تورم نداشته بلکه با توجه به اوج گرفتن قیمت مواد غذایی و سایر اقلام اساسی، درآمد و سطح معیشت این قشر زحمتکش، کاهش نیز یافته است.

 

براساس جدولی که کاج پرس تهیه کرده شرکت تراکتورسازی ایران، خرداد امسال قیمت های های خود را نسبت به خرداد 98 چیزی حدود 12درصد افزایش داد. ولی پس از گذشت 4-5 ماه یعنی اوایل آذرماه جاری مجددا و به یکباره لیست قیمت این کارخانه حدود 25درصد صعود کرد!

 

 

با این افزایش قیمت ها ارزانترین تراکتور کشاورزی با مبلغ حدودا 93 میلیون تومان، نسبت به خردادماه سال 98 حدود 27 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و قیمت تراکتور کشاورزی 399 جفت دیفرانسیل که از محصولات نسبتا پرطرفدار میان کشاورزان است نسبت به خرداد سال گذشته نزدیک به 74 میلیون تومان افزایش یافته است.

 

این افزایش قیمت ها در محصولات سایر تولیدکنندگان تراکتور و ماشین های کشاورزی مانند انواع دنباله بندها نیز دیده می شود و شنیده می شود که با پیشنهادهایی غیر منطقی به دنبال افزایش حتی تا 90درصد قیمت ها هم هستند که هیچ تناسبی با میانگین درآمد سالانه مصرف کنندگان این محصولات ندارد.

 

این درحالی است که براساس گزارشی از مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور و گفتگویی اختصاصی با دکتر کامبیز عباسی رئیس این مرکز که در شمارۀ پیشین مجله صنایع زیرساخت های کشاورزی به چاپ رسید؛ با برنامه ریزی، مدیریت کارشناسانه، تامین و ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری قابل توجه و بی سابقه (12هزار میلیارد تومان) و پیگیری های این مرکز بویژه از سال 92 تاکنون شاهد رشد و توسعه چشمگیری در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سطوح مختلف، از کشاورزان خرد و مزارع کوچکتر گرفته تا مزارع چندصد هکتاری هستیم.

 

اینجا سوالاتی مطرح می شود که آیا این افزایش غیرمنطقی و مجدد قیمت ها که هرساله و به طور معمول با توجه به نرخ تورم افزایش می یافت، ربطی به تامین اعتبارات جدید دارد و به اصطلاح بوی کباب آمده است!؟ ولی مگر غیر از این است که همین تسهیلات از طریق سیستم بانکی به حساب تولیدکنندگان ماشین آلات می رود.

آیا ارتباطی با کند کردن روند رشد و توسعه مکانیزاسیون دارد!؟ که بعید به نظر می رسد زیرا تولیدکنندگان خود می دانند که منافع آنها در گرو حیات اقتصادی کشاورزان و توانایی خرید آنان است. آیا افزایش نرخ ارز و نهاده های این صنایع موجب شده که دخل و خرج تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با هم جور نشود؟

 

بهرحال آنچه مهم و اساسی است توجه به این نکته است که کشاورزان و روستاییان بویژه دهک های پایین با درآمدهای کنونی امکان خرید تراکتورها و ادوات ساخت داخل حتی با گرفتن تسهیلات ویژه مکانیزاسیون بدلیل عدم توانایی بازپرداخت اقساط آن را ندارند چه رسد به تراکتورها و ماشین های وارداتی.

لذا اگر چاره ای برای افزایش غیرمنطقی و غیر مسئولانه افزایش قیمت ماشین های کشاورزی اندیشیده نشود روند توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با مشکلات جدی مواجه می شود.

 

کشاورزی آینده جهان(کاج پرس)

حجت اله انصاری (جابری)

14/09/1399

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .