جمعه, ۰۸ تیر ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

تامین انرژی مورد نیاز عشایر با پنل های خورشیدی دستاوردی جدید

اخبار کشاورزی: تامین انرژی مورد نیاز عشایر با پنل های خورشیدی دستاوردی جدید

 

چهارشنبه سی ام خرداد

کشاورزی آینده جهان- تحریریه

ممکن است پیش از این و به صورت تجربی و آزمایشی حتی تعداد کم و بیش از پنل های خورشیدی در بعضی از مسیرهای کوچ رو عشایر استفاده شده باشد اما حالا با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و همت مدیر سازمان امور عشایر و اتحادیه زیر پوشش این سازمان، تعداد 20 هزار و 470 دستگاه پنل خورشیدی برای نصب و راه اندازی در اختیار عشایر تا پایان سال 1402 قرار گرفته است که خود تحولی در این عرصه محسوب می شود و می تواند در تمام شئونات زندگی جامعه عشایری کوچ رو تاثیر گذار باشد.

گفتنی است بر اساس اعلام رئیس سازمان امور عشایر ایران، این پنل ها از طریق وزارت نیرو توزیع شده است که 90 درصد هزینه های آنها را دولت و تنها 10 درصد هزینه را خود عشایر پرداخت می کنند.

در کنار این اقدام تاثیر گذار در زندگی عشایر که ادامه خواهد یافت، شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر گفته است آبرسانی سیار به مناطق عشایری نیز از حدود 6 میلیون متر مکعب برای 44 درصد از جمعیت عشایری ایران در ابتدای دولت سیزدهم با رشد 36 درصدی به حدود 8.2 میلیون متر مکعب برای 60 درصد از جمعیت عشایر ایران در پایان سال 1402 رسیده است.

گفتنی است دولت بنا دارد که توزیع پنل های خورشیدی را تا 220 هزار بین خانوارهای عشایری در جهت افزایش رفاه در مناطق عشایری افزایش دهد.

این تلاش مشترک وزارت جهاد کشاورزی با وزارت نیرو گام بلندی است که حتی می تواند بر میزان تولید صنایع دستی و سایر محصولات لبنی عشایر با بهره گیری از دستگاه های تبدیلی شیر به فراورده تاثیر گذار باشد.

این خبر در رسانه ها کمتر دیده و تحلیل شد اما از اهمیت زیادی در امنیت غذایی کشور برخوردار است.

در ادامه این روند، ده روز بعد خبر از پیوستن کشاورزان رفسنجان به چرخه تامین انرژی با نصب پنل خورشیدی و الحاق ۱۰ موتورپمپ رسید.

کارشناسان می گویند، کشاورزانی که ۸۰ درصد انرژی برق خود را از طریق پنل‌های خورشیدی تامین کنند ازجدول برنامه محدودیت‌های توزیع برق خارج می‌شوند، ضمن اینکه امکان فروش انرژی مازاد را نیز با شرایط مناسب خواهند داشت؛ طرحی که در کشور به ویژه استان‌های درگیر خشکسالی بسیار با اقبال کشاورزان روبه رو شده است.

پیوستن کشاورزان به این طرح سبب می‌شود محصولات کشاورزی و باغی آنان در زمان گرما که به آب نیاز دارند، آسیب کمتری ببیند و مدیریت انرژی برق در اشتراک‌های خانگی، ادارات و صنایع نیز بهتر مدیریت شود؛ طرحی چندسر برد که نفع آن به همه ذینفعان می‌رسد.

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .