جمعه, ۰۸ تیر ۱۴۰۳

ستادهای انتخاباتی کشاورزی، سقوط کشاورزی از برنامه و اهداف به شخصیت گرایی و رای جمع کنی

 

 

دوشنبه 28 خرداد

کشاورزی آینده جهان - منصور انصاری

در کتاب های قدیمی فراگیری اصول خبرنگاری در تمایز خبر و غیر خبر برای جذب و جلب مخاطب آمده بود: «شیری خری را کشت»، الزاما نمی تواند خبری جذاب و قابل توجه باشد ولی اگر گفته شود «خری شیری را کشت» حتما جذاب خواهد بود و مخاطبان بسیاری خواهد داشت.

ریشه این استنباط و توصیف در ماهیت خبر توسط اساتید وقت یک داستان واقعی بود و آن اینکه خری در باغ وحش کوه سنگی مشهد قرار بود خوراک چند شیر گرسنه شود، به ناگاه چنان با لگد بر پوزه شیری که دهان گشوده بود تا او را طعمه خود کند کوبیده بود که شیر بخت برگشته در دم جان به جان آفرین تسلیم کرد.

این اتفاق، در آن سال های دورِ بی خبری و کم خبری، تیتر چند روزنامه منطقه و حتی سراسر کشور می شود. حال اینکه اخباری در فضای انتخاباتی دور چهاردهم ریاست جمهوری با آب و تاب و اشتیاق و با انتصاب این یا آن شخصیت موجه و صاحب نام به ریاست این یا آن ستاد، الزاما نمی تواند یک خبر جذاب باشد، زیرا اگر عمیق تر فکر کنیم از خود خواهیم پرسید آیا دیگر بخش های اقتصاد اهمیتی ندارند که برای آنها ستادی جداگانه سازماندهی نمی شود یا اینکه حکایت تشکیل این ستادها برای کشاورزی چیز دیگری است؟

طبعا اقتصاد کشاورزی اعم از تولید و بازرگانی، واردات و صادرات در حوزه امنیت غذایی اهمیت فراوانی دارد ولی غیر از این است که کشاورزی هم جزئی از اقتصاد کلان کشور است؟

آیا قرار است در این انتخابات اتفاق خاصی برای کشاورزی مملکت رخ دهد که ایجاد یک ستاد جداگانه از ستاد اصلی انتخابات کاندیداها، چه رقابتی و چه پوششی ضرورت یافته است؟

ستادهایی که طی مراسمی توسط کاندیداها و تعبیه و نصب یک شخصیت موجه افتتاح می شوند آیا در فردای انتخاب ریاست جمهوری دوره چهاردهم قرار است اهداف، برنامه ها و شیوه ای نوین و متفاوت در اقتصاد سیاسی کشاورزی اتخاذ کنند یا فراتر از اینها، گشایشی برای کشاورزی و کشاورزان در دستور کار قرار گرفته که از هم اکنون ستادهایی جداگانه برای بخش کشاورزی منظور شده است؟

طبعا اینگونه نیست. یعنی قرار نیست «خره فک شیر را چنان داغان کند که بر اثر ضربه مغزی در دم کشته شود».

موضوع تجربه ای است که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم دکتر روحانی «بنفش کلید به دست» حاصل شد. یعنی رای بالا و تعیین کننده کشاورزان به ایشان که این رای بالا، طبق گزارش های تحقیقاتی بعد از انتخابات این دوره سایر رقبا را از میدان به در کرد. لذ این ستادها، خوب یا بد یا هر چیز دیگر که هست، نه برای راهبردهای جدید متفاوت و متمایز در عرصه بهبود وضعیت کشاورزی و کشاورزان چه در حوزه سیاست داخل چه سیاست خارجی و روابط بین الملل، بلکه برای جذب و کسب رای کشاورزان از طریق چهره های موجه و مثبت کشاورزی مورد نظر است و والسلام!

لذا اگر نیک بنگریم، الزاما نمی تواند چندان پر جاذبه باشد. اصولا احداث این ستادهای موقت موسمی جای پرسش دارد، وگرنه هر کاندیدایی که قرار است تا آخر بماند باید انواع و اقسام ستادهای جداگانه در بخش های مهم اقتصاد و بازرگانی، خدمات و آموزش، بهداشت و درمان، حج و زیارت و ... را به تفکیک تشکیل دهد!

انتخابات ریاست جمهوری، عمومی و برای همه است، اگر انگیزه های لازم برای مشارکت در میان مردم به وجود آید!

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .