یکشنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۳

عرضه نان کامل؛ ایجاد زنجیرۀ ارزش در تولید گندم، فراتر از وظیفه

اخبار کشاورزی: عرضه نان کامل؛ ایجاد زنجیرۀ ارزش در تولید گندم، فراتر از وظیفه 

کشاورزی آینده جهان- 07/ 03/ 1403

منصور انصاری

گذشته از اینکه تولید گندم و ترویج و انتخاب ارقام مناسب برای شرایط اقلیمی متفاوت در زمین های دیم و آبی تحولی در فعالیت های معاونت زراعت به شمار می رود که طی سال های اخیر به طور جدی تر و همه جانبه مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته می شود؛ تلاش برای گسترش پخت نان کامل در کشور آغاز دیگری است که وزارت جهادکشاورزی برای سلامت بیشتر مصرف کنندگان نان در همکاری مشترک با سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد، نهاد اصل 90کمیسیون مجلس شورای اسلامی و به استناد استاندارد 103 آرد و اصلاحاتی که در آن انجام شده است، فراتر از وظیفه مهم و تعیین کننده گندم دنبال می کند.

مجری طرح محوری گندم در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) ضمن بیان این مطلب، موضوع تولید نان کامل با بهره گیری از آرد کامل را تشریح و ضرورت گسترش استفاده از آرد کامل در نانوایی های کشور را مورد تاکید قرار داد.

مهندس سهرابی در این گفتگو به خبرنگار ما اظهار داشت: تولید گندم در جهان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و بالغ بر 200 تا 220 میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم در جهان است که سالانه حدود 800میلیون تن گندم تولید می شود. به عبارتی کشت و تولید گندم بزرگترین سطح کشت غلات را در جهان به خود اختصاص داده است.

ایشان یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی و معاونت زراعت در قالب طرح محوری گندم دو هدف مهم را دنبال می کند؛ یکی افزایش کمی گندم در واحد سطح با افزایش بهره وری در زمین های آبی و دیم و دیگری ارتقاء کیفیت محصول گندم است و برای دست یابی به این هدف اقدامات علمی و فنی لازم را برنامه ریزی و انجام داده ایم که می توان از جایگزینی ارقام جدید اصلاح شده با درجه عملکرد و پتانسیل بالاتر از نظر میزان گلوتن، پروتئین، هکتولیتر، عدد ایندکس و موارد دیگر نام برد.

مهندس سهرابی با تشریح قسمت های اصلی تشکیل دهنده دانه گندم گفت: گندم دارای سه قسمت اصلی شامل پوسته خارجی، جوانه گندم و آندوسپرم (مغزدانه) می باشد و هردانه گندم بسته به نوع آن دارای 7 تا 18درصد پروتئین، 60 تا 70 درصد نشاسته، 2 تا 2.5درصد سلولز(فیبرخام)، 1.5تا 2 درصد چربی و مابقی مرکب از رطوبت و مواد کانی است.

مجری طرح محوری گندم افزود: موضوع آرد کامل و تولید نان کامل از آن، یک آغاز برای بهینه سازی پخت نان، مصرف بهینه و کاهش عناصر غیرمفید گندمی که آرد می شود، در واقع مداقه در این عناصر و فراوری آردی است که می تواند یک نان کامل توام با بهترین پروتئین، آندوسپرم برگرفته از نشاسته گندم باشد.

مهندس سهرابی خاطرنشان ساخت: توجه به آرد کامل و پخت آن طبق ضوابطی که برای نانوایی ها تعریف می شود آغاز یک تحول در تغذیه و سلامت جامعه و به واقع دوری از بیماری هایی چون دیابت، چربی مضر بدن و بعضا انواعی از سرطان است که در آردی با فراوری نامناسب ممکن است به وجود آید.

مهندس سهرابی سپس به اصلاح و ارتقاء استاندارد 103 برای دست یابی به آرد کامل برای تولید نان کامل اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: در مرحله آغازین این طرح به تعداد حدودا 100کارخانه از 450 کارخانه آرد کشور مجوز داده شد آرد کامل تولید کنند و استانهای مرکزی، قم و اصفهان در این زمینه الگوهایی برای اجرا هستند و به واقع کار آرد کامل نان کامل در این استانها شروع می شود.

وی در تشریح و توصیف آرد کامل گفت: این آرد شامل فیبر، ریزمغذی ها، اسیدهای آمینه و برخی ویتامین های جوانه گندم می باشد که موجب ایجاد انرژی بیشتر در مصرف کنندگان نان کامل می شود و برعکس تصور عموم که نان خوب را نان سفیدرنگ می دانند؛ نان به رنگ تیره و حاوی سبوس از کیفیت تغذیه ای بیشتری برخوردار است.

مهندس سهرابی، مجری طرح محوری گندم یادآور شد: موفقیت در اجرای این طرح علاوه بر همکاری مستمر و پیوسته سازمان هایی که نام برده شد، به فرهنگ سازی گسترده ای توسط رسانه ها نیاز دارد.

در هیمن راستا، مهندس سهرابی طی این گفتگوی اختصاصی به سازماندهی یک تور رسانه ای مرکب از خبرگزاریها و رسانه های تخصصی برای بازدید از استان مرکزی در روز سه شنبه اشاره کرد. گفتنی است، در این تور خبری خبرنگاران مجله صنایع زیرساخت های کشاورزی و پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان(کاج پرس) نیز حضور یافتند که جداگانه گزارش های تکمیلی و مصور آنان از این بازدید انعکاس خواهد یافت.

دربارۀ طرح آرد کامل نان کامل باید گفت؛ اجرای این طرح به واقع کاری فراتر از وظیفه تولید گندم است و به نظر می رسد وزارت جهادکشاورزی و معاونت زراعت برآن است با ایجاد نوع موثری از زنجیرۀ ارزش؛ موفقیت تولید کیفی و کمی گندم را برای کشاورزان مملکت تثبیت نماید.

 در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .