یکشنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۳

سرنوشت نامعلوم روغن های خام وارداتی

 

 

کشاورزی آینده جهان- 07/ 03/ 1403

منصور انصاری

از آنجا که کشور ما از دیرباز به دلایل اقلیمی و کمبود آب و شرایط خاک به رغم تلاش های بسیار نتوانسته است تمامی روغن نباتی مورد نیاز کشور را از طریق کشت انواع دانه های روغنی تامین کند. از سویی موضوع واردات آن همواره برای دولت ها به عنوان یک ضرورت مطرح بوده است و واردات این ماده خوراکی توسط بخش خصوصی همیشه یکی از مشکلات دولت ها به شمار می رفته است و به رغم تلاش برای نظارت بر آن با ابهام و دوگانگی مواجه بوده است.

بسیاری از بازرگانان با سابقه و خوش نام بخش خصوصی با واردات این ماده خوراکی بسیار لازم برای تامین کالری احاد جامعه مسئولانه و به عنوان یک وظیفه برخورد کرده اند و با تلاش سعی داشته اند خوشنامی خود را با سودی هرچند اندک حفظ کنند.

در کنار این تعداد بازرگانان که منافع خود را با سلامت مردم گره زده اند، واردکنندگانی بوده و هستند که به سودی منطقی و متعارف در چارچوب یک بازرگانی سالم و بی حاشیه قانع نشده اند. در کنار این بخش از واردکنندگان روغن خام که سود خود را به سلامت ترجیح می دهند، بعضی شرکت های دولتی به علت بی مسئولیتی و عدم انگیزه واردات روغن خام را به عنوان یک وظیفه اداری تلقی می کنند و با بی دقتی اقدام به وارداتی می کنند که مساله ساز است و موجب بی اعتمادی مردم نسبت به فراوری و تبدیل این ماده خوراکی ضروری می شوند.

واردات محموله اخیر که یک نهاد قضایی پس از بررسی در حجم 48هزار تن غیرقابل استفاده و ناسالم تشخیص داد و حکم به جلوگیری از ورود آن به کارخانه های تبدیلی روغن داد، نگرانی مردم را به دنبال داشت و البته موضوع اینکه این محموله حجیم ترخیص و وارد کارخانه ها شد یا نشد هنوز به صورت شفاف اطلاع رسانی نشده است.

شایعات حاکی از این است که این روغن ها با تایید سازمان غذا و دارو ترخیص شده و میان چند کارخانه روغن نباتی توزیع شده است که بعضی مطبوعات به آن پرداختند و موازی با این شایعه گفته های دیگری در فضای مجازی انعکاس یافت که بخشی از این روغن خام ناسالم، قرار است به کشور فروشنده عودت داده شود.

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .