یکشنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۳

ضرورت تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای خرید 11میلیون تن گندم، از هم اکنون

 

 

سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم برای خرید 11میلیون تن گندم را از هم اکنون پیش بینی کند

 

کشاورزی آینده جهان- 30/ 02/ 1403

تحریریه کاج پرس:

معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی آب پاکی را روی دست مدافعان واردات گندم به ویژه آنان که از قیمت های ده هزاروپانصد تومان قیمت جهانی گندم البته روی مزرعه و احتمالا با ارز آزاد سخن می گویند، ریخت و در گفتگویی که در کاج پرس (25/ 02/ 1403) نیز انعکاس یافت خاطر نشان ساخت: امسال واردات گندم متوقف خواهد شد زیرا پیش بینی می شود که بتوانیم امسال 11میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم و دیگر نیازی به واردات گندم نیست.

وی تاکید کرد وقتی واردات انجام می شود که امکان تولید گندم در داخل نباشد، مهندس مهاجر، معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی به سال هایی اشاره می کند که در سال پایانی دولت قبل، فقط 4.5 میلیون تن تولید کردیم و به ناگزیر 7میلیون تن واردات انجام شد.

آنچه که معاونت زراعت بیان می کند یعنی خریداری 11میلیون تن گندم، از سوی مجری طرح محوری گندم نیز مورد تایید قرارگرفته است و گذشته از آن مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نیز از تولید 12میلیون تن گندم برای امسال خبر می دهد، ایمانی نیز بر موضوع این حجم از تولید یاد می کند که با آنچه مهاجر می گوید مغایرتی ندارد زیرا همواره به دلایل مختلف از جمله خودمصرفی گندم توسط گندم کاران، میزان تولید از میزان خرید بیشتر است چه بسا تولید امسال به 12میلیون و 500هزارتن برسد.

ولی آنچه که معاونت زراعت اعلام کرده است از این نظر حائز اهمیت است که سازمان برنامه و بودجه از همین حالا موضوع تامین اعتبار برای پرداخت پول گندمکاران را نیز در برنامه خود داشته باشد که با بحران سال گذشته مواجه نشویم که گفته شد این مقدار تولید(یعنی 12.5میلیون تن سال گذشته) قابل پیش بینی نبوده لذا نتوانستیم تامین اعتبار کنیم.

تاکید مهندس مهاجر و در پی آن مجری طرح محوری گندم و بنیاد ملی گندم کاران به واقع اعلامی است برای سازمان برنامه و بودجه. البته کشاورزان گندمکار نیز همین توقع را از سازمان برنامه و بودجه و سایر نهادهای ذیربط دارند که پول گندم تحویلی آنان به مباشران خرید را به موقع تامین کنند که ماجرای زیان آور سال گذشته تکرار نشود.

باید تاکید کرد این حق کشاورزان گندمکار است که طی یک سال تمام تلاش توام با ریسک؛ مبلغ گندم خود را بدون تعلل و تاخیر نامتعارف و طولانی دریافت دارند. سال گذشته از این بابت سال خوبی برای گندمکاران نبود و بایستی از تجربه سال گذشته آموخت و نقدینگی لازم را برای پرداخت به کشاورزان فراهم ساخت.

ضرورتا سازمان برنامه و بودجه و رئیس این سازمان باید برای موضوع امنیت غذایی که ارتباط بلاواسطه ای با تولید گندم دارد، اهمیت زیادی قایل شود و پاسخی درخور به افتخاری که گندمکاران در بی نیازی کشور به واردات گندم کسب کرده اند؛ بدهند.

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .