یکشنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۳

تهدید به تعطیلی جهش در تولید محصولات کشاورزی!

 

 

 

کشاورزی آینده جهان- 23/ 02/ 1403

منصور انصاری

یکی از دبیران انجمن های مرتبط به واردات سموم و آفت کش ها در مصاحبه با یک رسانه تصویری بخش کشاورزی به صراحت اعلام می کند که امسال جهش تولید در محصولات کشاورزی نداریم. این مدیر انجمنی در توضیح این اعلام که مغایر با شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مثابه یک اعلام رسمی در مقام وزیر یا مثلا معاونت های زراعت، باغبانی و ... است می گوید اینکه امسال بانک مرکزی در برابر اختصاص ارز ارزان قیمت دولتی حدود 700 میلیون دلار به واردکنندگان کودها، سموم و آفت کش ها، خواستار تعهد وارد کنندگان و مشخص کردن حساب و کتاب ارزی آنها از سال 1401 شده است گویا نمی خواهدبه این وارد کنندگان ارزی اختصاص دهد!

این دبیر انجمنی فروشنده آفت کش سم و کود می گوید: امسال «جهش تولید در محصولات کشاورزی نداریم زیرا واردکنندگانی که از سال 1401 ارز 28 هزار و 500 تومانی استفاده کرده اند باید به بانک مرکزی حساب پس بدهند یا احاله شوند به سازمان حمایت تا حسا ب و کتاب ریالی یا ارزی شان را مشخص کنند و در آن صورت بانک مرکزی به بانک های عامل دستور گشایش تخصیص اعتبارات ارزی را صادر خواهد کرد.» و سپس با اعتراض می افزاید که بانک مرکزی با قانون شکنی و عدم تمکین از قانون بر تعهدات ارزی واردکنندگانی که از ارز 28 هزار و 500 تومانی استفاده کرده اند تکیه می کند که این جزء وظایف این بانک نیست بلکه تعیین سهمیه، میزان و نوع کالا و اعلام تخصیص بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

این دبیر انجمنی از 600 تا 1000 وارد کننده سم و کود در بخش خصوصی یاد می کند که امسال وتاکنون از دریافت سهمیه ارزی محروم شده اند و ابراز خوشبختی می کند که به دلیل بارندگی های اخیر، آفات به مزارع هجوم آورده اند ولی سم و آفت کشی نیست که با آنان مقابله و مبارزه کنند و چون سه ماه و نیم طول می کشد که واردات انجام شود پس امسال «جهش تولید در محصولات کشاورزی» نخواهیم داشت!

ایشان اعتراض می کند که چرا بانک مرکزی در کار وزارت جهاد کشاورزی مداخله می کند و از آنها حساب و کتاب ارزی خواسته و به واردکنندگان گفته است مابه التفاوت واردات با نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی از سال 1401 را بدهید. این دبیر انجمنی می گوید با این حساب همه واردکنندگان ورشکسته می شوند و لذا امسال سم و آفت کشی در کار نیست و جهش تولید نیز تعطیل است.

این چند خط برداشت مستقیم از سخنان این دبیر است که در یک ویدیوی خبری انتشار یافته.

به لحاظ فنی و با فرض اینکه اصلا سم و آفت کشی در کشور وجود نداشته باشد و تنها مبادی و عوامل واردات، تعدادی نامشخص از اعضای همین انجمن باشند ولاغیر که حساب و کتابشان با بانک مرکزی روشن نیست، باید گفت ممکن است در بعضی مزارع هجوم آفت موجب کاهش تولید شود ولی استفاده از آفت کش ها و سموم مرتبط نقشی در افزایش تولید و جهش آن ندارد.

افزایش تولید در اثر استفاده از آفت کش ها حاصل نمی شود بلکه بستگی به میزان آب، مرغوبیت خاک، شرایط اقلیمی، استفاده از کودهای سه گانه فسفاته، ازته و پتاسه و مجموعه عوامل به زراعی، آموزش و ترویج زمان مناسب آب دهی در مزارع آبی ومیران بارندگی در کشت های دیم دارد. اینکه ایشان در جایگاه یک انجمن وارد کننده سموم و آفت کش اعلام می کند «جهش تولید نداریم»، نوعی سخن ناسنجیده است. دوم اینکه ایشان خود را فراتر از مردم و جزء برگزیدگانی می داند که نمی پذیرند نقشی در رابطه با مشارکت مردم به عنوان جزء اصلی شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» داشته باشند.

ایشان به عنوان دبیر انجمنی که اعضای اصلی آن سالیان متمادی به قول خودش با ارزهای ارزان 4200 تومانی تا نیمایی اقدام به واردات کرده اند، اکنون نیز هیچ مانعی برای تعداد انگشت شماری از اعضای قدرتمند همیشه برخوردار و در ردیف اول دریافت این نوع ارز ارزان متصور نیست که اگر بخواهند از ارز آزاد برای واردات استفاده کنند و البته این نوع واردات، مشمول قیمت گذاری و حساب پس دادن به بانک مرکزی یا ارائه توضیح به سازمان حمایت نخواهد بود!

اگر این اتفاق رخ دهد، در فضای رقابتی غیر انحصاری همه ناگزیرند جنس با کیفیت با قیمت رقابتی عرضه کنند و دیگر چندان برای کشاورزی و کشاورزان مملکت دلسوزی نکنند. اینگونه، خود را از الم شنگه انواع ارز می رهانند و وقت خود را در فضای مشوه و تضادهای تاسف آور میان نهادهای مختلف برای دست یابی به ارز ارزان رانت دار تلف نمی کنند،لذا بر کسب و کارشان متمرکز می شوند.

بالاخره، ارز چه از نوع ارزان باشد چه گران و یا حتی آزاد، سرمایه ای متعلق به اقتصاد کلان کشور است و نباید عده ای با تهدید و جو سازی سهم خود را بیش از آنچه حقشان است افزایش دهند!

 

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .